Raná péče
Raná péče je odborná terénní sociální služba pro rodiny dětí od narození do sedmi let věku se zdravotním postižením nebo s ohroženým a opožděným vývojem, autismem. Odborný poradce rané péče, který s rodinou spolupracuje, ji navštěvuje pravidelně v domácím prostředí, kde se dítě cítí bezpečně a lépe se učí novým dovednostem (případně rodina může přijet do I MY). Poradce rané péče v I MY je sociální pracovník s přesahem do speciální pedagogiky a nebo speciální pedagog s přesahem do sociálního poradenství. Služba zohledňuje vývoj dítěte a jeho individuální specifické potřeby, zlepšuje kvalitu života dítěte a jeho rodiny. Služba je legislativně zakotvena v Zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách jako služba sociální prevence a je poskytována bezplatně.
Cílová skupina
Službu poskytujeme rodinám dětí do 7 narozenin s mentálním, tělesným, kombinovaným handicapem, s poruchou autistického spektra, s ohroženým a opožděným vývojem (vývojová dysfázie, předčasné narození atd.).
Cíle služby rané péče
- Dítě dosáhne maximálního možného rozvoje svých schopností a dovedností
- Rodina získá veškeré dostupné informace a to:
- o metodách, pomůckách a postupech práce s dítětem, které má postižení nebo jehož vývoj je ohrožen
- o svých právech a nárocích (dávky a výhody sociálního zabezpečení, získávání rehabilitačních a zdravotních pomůcek)
- o dalších službách a zařízeních
- o kontaktech na odborníky
- Rodiče umí používat vhodné metody a vhodné pomůcky podpory svého dítěte
- Rodina se cítí jistá v samostatném rozhodování o možnostech a budoucnosti své a svého dítěte a způsobu péče o ně
- Veřejnost i odborníci jsou informováni o službách rané péče
Zásady poskytování sociální služby rané péče
Poskytovatel při poskytování služeb rané péče naplňuje tyto zásady:
1. Zásada důstojnosti
Respektovat individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvláštnosti každé rodiny.
Jednat s uživatelem služeb v každé situaci dle zásad partnerství. Prostor pro ambulantní programy je zařízen a vyzdoben tak, aby uživatele služeb neurážel a nesnižoval jeho důstojnost. Dokumentace je vedena s ohledem na důstojnost uživatele služeb.
2. Zásada ochrany soukromí uživatele služeb
Během konzultace v domácím prostředí uživatele služeb vstupuje pracovník poskytovatele pouze na ta místa, kam je pozván. Žádné informace o uživateli služeb nejsou poskytovány třetím osobám. A zveřejňovány jsou fotografie či dílčí informace pouze se souhlasem uživatele a s jasnými cíli a pravidly. S dokumentací o uživateli služeb se nakládá jako s citlivými a důvěrnými údaji.
3. Zásada zplnomocnění
Pracovník respektuje právo uživatele služeb na kvalifikované a objektivní informace v množství, jaké si vyžádá a právo a zodpovědnost uživatele služeb rozhodovat o sobě a svém dítěti.
4. Zásada nezávislosti
Služby rané péče podporují u rodičů a dítěte hledání a využívání vlastních zdrojů a schopností ke zvládnutí situace, v níž se nacházejí. Služby jsou uživateli služeb poskytovány takovým způsobem, aby nečinily rodinu závislou na žádné výchovně-vzdělávací instituci ani pobytové (ústavní) instituci, od nichž musí být služby rané péče obsahově, finančně i personálně odděleny.
5. Zásada práva volby
Uživatel služeb se může rozhodnout pro přijetí či nepřijetí nabízených služeb. Služby rané péče jsou koncipovány na základě spolurozhodování o výběru služeb a tvorbě plánu spolupráce.
6. Zásada týmového přístupu a komplexnosti služeb
Spolupráce externích i interních členů v týmu a jejich vzájemná informovanost přináší ve svých důsledcích kvalitativní, časové a ekonomické výhody pro uživatele služeb a společnost.
7. Zásada přirozenosti prostředí
Převážná část služeb je uživatelům poskytována v přirozeném prostředí dítěte, tj. v rodině. Služby rané péče volí takové metody, které podporují přirozené prostředí v rodině i komunitě dítěte, kde je speciálního pouze tolik, kolik je nezbytně třeba. Pracovník si domlouvá konzultace v rodině tak, aby respektoval běžný chod a rytmus rodiny.
8. Zásada kontinuity péče
V rámci ukončování péče je uživatel služeb informován o návazných službách a je mu nabídnuto jejich zprostředkování v regionu. Služby rané péče podporují sociální integraci dítěte a jeho rodiny v rámci komunity a regionu.
Forma poskytování služby
- Terénní forma:
- Pondělí až čtvrtek od 7:00 – 20:00
- Pátek 7:00 – 15:00
- Okamžitá kapacita: 3 rodin (klientů) v daný okamžik mohou využívat službu.
- Ambulantní forma:
- Pondělí od 9:00 – 11:00
- Středa od 9:00 – 13:00
- Okamžitá kapacita: 1 rodina-klient v daný okamžik
- Místo poskytování: prostory I MY – Tř. Dr. Edvarda Beneše 286/5 (budova České pošty), Soběslav
- Vícedenní pobyty pro rodiny, děti (1 – 6 ročně na různých místech Jihočeského kraje)
- Setkání, vzdělávání (1-6x ročně na různých místech Jihočeského kraje)
- Okamžitá kapacita na pobytech a setkáních až 13 rodin.
Služba je poskytována v pracovních dnech (o víkendech v případě pobytů a setkávání rodin). Čas poskytování služby lze upravit podle potřeb klienta (rodičů, dítěte) a časových možností pracovníka.
Působnost služby
Oblast působnosti služby obou forem je celý Jihočeský kraj.
Popis realizace služby
Informovanost
Zájemce o službu či její uživatel je o poskytované službě informován prostřednictvím registru poskytovatelů sociálních služeb, webových stránek organizace, informačních letáků, pracovníků I MY o.p.s., sociálních sítí (Facebook, Instagram, Twitter), na základě doporučení pracovníků jiných organizací poskytující sociální, poradenské nebo vzdělávací služby, příp. odborníků z řad lékařů, zejména praktických lékařů pro děti a dorost, speciálních pedagogů, psychologů, logopedů, psychiatrů a dalších.
Jednání s klientem a uzavření Smlouvy o poskytování sociální služby
Rodiče nebo zákonní zástupci uživatele telefonicky, prostřednictvím e-mailu, osobně nebo přes sociální sítě osloví službu ranou péči a domluví si s vedoucí služby, jehož kontakt je uveden na webu organizace, konkrétní termín pro první konzultaci (“informativní schůzku”), která probíhá v rodině žadatele o službu (případně v prostorách organizace). Rodiče mohou využít pro žádost Formulář žádosti (obvykle jej však vyplňuje vedoucí, na základě telefonické či emailové žádosti o službu). Do rodiny přijíždí dvě pracovnice rané péče (vedoucí služby a poradkyně, která bude rodinu doprovázet). Během konzultace jsou zjišťovány potřeby rodiny a dítěte a rodina získá potřebné informace o průběhu, podmínkách a pravidlech služby, o ostatních poskytovatelích rané péče v kraji. Současně je v rodině ponechána Smlouva o poskytování sociální služby RP, která se podepisuje na další konzultaci a to jen v případě, že se zákonní zástupci rozhodnou službu využívat.
Průběh služby a Plán spolupráce
V počátku poskytování služby je uživateli určen poradce rané péče. Společně s rodiči vytváří “Plán spolupráce”, ve kterém si rodiče popíší svá přání a cíle, na kterých by chtěli společně s poradkyní pracovat. Při stanovování průběhu a cílů služby se vychází z potřeb dítěte a jeho rodiny, doporučení lékařů a odborníků. Poradce dojíždí na konzultace do rodiny dle společné domluvy v rozsahu nejméně 14 dní až 3 měsíců, obvykle každý měsíc. Délka konzultace je od 1 hodiny do 3 hodin. Mezi osobními konzultacemi mohou rodiče v případě potřeby pro své dotazy využít e-mailové, telefonické a další druhy distanční formy spojení se svou poradkyní.
V rámci služby probíhají, dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách v aktuálním znění, následující základní činnosti:
- základní sociální poradenství
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí
V průběhu služby jsou poradkyněmi rané péče rodičům předávány informace a kontakty na další odborníky, lékaře, zařízení, s nimiž mají dobré zkušenosti v přístupu k dětem s handicapem. Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí je rodičům v rámci služby poskytována formou podpory a doprovodu při jednání na úřadech, ve vzdělávacích zařízeních, poradenských zařízeních a jiných zařízeních sociálních služeb.
Metody práce s uživatelem
Při práci s rodinou je uplatňován individuální a respektující přístup, přihlíží se k potřebám rodiny a k vývojovému stupni dítěte.
Metody a formy práce s dítětem
- alternativní komunikace
- podpora hry
- podpora pohybových dovedností
- podpora pozornosti, soustředění
- rozvoj jemné a hrubé motoriky
- úprava prostředí
- strukturovaná hra, učení
- bazální stimulace
- orofaciální stimulace
- sociální integrace – kontaktování MŠ, ZŠ, jiné
- podpora vývoje a komunikace pomocí tabletu
- podpora komunikace, alternativní komunikace
- podpora spolupráce v rodině, se sourozencem
- videoscénáře – videotrénink interakcí
- využívání programu Portage
Metody a formy práce s rodinou
- sociální poradenství
- výchovné, pedagogické poradenství
- aktivní naslouchání
- individuální plánování
- podpora relaxace pečujících osob
- podpora rodinných interakcí (sourozenci, prarodiče, další členové rodiny)
- předání kontaktů na další odborné služby
- sociální integrace – pobyty, setkávání rodin
- podpora intuitivního rodičovství
- videotrénink interakcí
- systemická práce s rodinou, vedení rozhovoru
- krizová intervence
- doprovod k lékaři, na úřad atd.
O poskytované službě je vedena dokumentace uživatele, do níž se zakládají záznamy z konzultací. Veškeré informace jsou důvěrné a nelze je poskytovat dalším osobám bez souhlasu klienta. Klient může kdykoliv nahlédnout či doplnit. Veškeré informace poskytne vedoucí služby rana.pece@imypomahame.cz). Dokumentace je bezpečně uložena a zabezpečena a skartována dle zákona.
Důvody pro odmítnutí zájemce o službu
- Poskytovatel sociální služby neposkytuje službu, o kterou osoba žádá nebo kterou potřebuje.
- Poskytovatel sociální služby nemá dostatečnou kapacitu k poskytování sociální služby, o kterou osoba žádá nebo potřebuje. Zájemci je nabídnuto zapsání do pořadníku či/a předání kontaktů na další vhodné poskytovatele.
- Zájemce o službu nesplňuje cílovou skupinu služby.
Způsob vyřizování stížností, podnětů
Každý uživatel je informován o právu podat stížnost při podpisu Smlouvy, která obsahuje informace, jakým způsobem je možné stížnost podat. Stížnost, podnět je možné podat své poradkyni rané péče, vedoucí služeb či ředitelce.
Prostřednictvím webových stránek je možné poslat stížnost ředitelce přes kontaktní formulář zde.
Vyřízení stížnosti musí být ukončeno do 30 dnů ode dne doručení do organizace. K tomu je možno připočíst dobu až 30 dnů, jestliže je zapotřebí ve věci konat ústní jednání nebo místní šetření, je-li nutné vyžádat si ve věci stanovisko či podklady od jiného orgánu. Účelnost prodloužení lhůty stejně tak jako jeho důvody musí být ze záznamu zřetelné.
Finanční spoluúčast klienta na službě
Služba je dle zákona č. 108/2006 Sb. poskytována zcela bezplatně.
V případě účasti na vícedenních pobytech si hradí rodina ubytování a stravování. V případě vzdělávání organizovaného I MY je finanční spoluúčast dle nákladů na dané vzdělávání.
Fakultativní služby
Půjčovna pomůcek je rodičům k dispozici v sídle poskytovatele služby. Pomůcky a hračky vybírá poradkyně dle potřeb dítěte, případně po domluvě s rodiči. Obvyklé je zapůjčení pro využívání v domácím prostředí – poradkyně pomůcky doveze v rámci konzultace rané péče. Využívání půjčovny je spojeno s příspěvkem na údržbu hraček ve výši 500 Kč ročně či poměrnou částkou dle doby využívání v kalendářním roce, případně je možné se domluvit individuálně s poradkyní na prominutí příspěvku. Využívání půjčovny pomůcek není nezbytnou součástí služby rané péče.
Technické a materiální zabezpečení služby
Terénní forma služby je poskytována v přirozeném prostředí klienta, ve školských či jiných zařízeních, která uživatelé navštěvují, na vícedenních pobytech, setkáních. Poradkyně přijíždí na tyto konzultace služebním vozem nebo hromadnou dopravou.
Vybavení
Speciální pomůcky, didaktické pomůcky, hračky, odborná literatura, stoly, skříně, PC technika, připojení k internetu, sociální zázemí, 4služební automobily.
Každý pracovník má k dispozici telefon, notebook a e-mailovou adresu pro komunikaci s uživatelem služby (kontakty jsou uvedeny na webu organizace).
Služba rané péče je poskytována v I MY od roku 2006. Jsme součástí Asociace rané péče v ČR s pravidelně obnovenou garancí kvality služby, udělovanou na základě procesní analýzy a šetření služby. V říjnu 2022 proběhla inspekce služby komisí Ministerstva práce a sociálních věcí s výsledným maximálním možným počtem kladných bodů.
Poskytovatel
I MY o.p.s
Adresa
tř. Edvarda Beneše 286/5, Soběslav PSČ 39201
Název sociální služby
Raná péče. Registrační číslo 3 503 896
Kontakt:
mob. 775 104 920, www.imypomahame.cz
e-mail: rana.pece@imypomahame.cz